Brandend maagzuur; hoe vervelend is dat?

Brandend maagzuur; hoe vervelend is dat?

Een vervelend kenmerk van de zwangerschap is brandend maagzuur. Dit kan als je hier veel last van hebt ontzettend vervelend zijn. Eten durf je haast niet meer, want je weet niet zo goed hoe je daar op gaat reageren. Sommige vrouwen hebben hier de hele zwangerschap last van, terwijl anderen alleen op het laatst last hebben van brandend maagzuur. Wat zijn nu goede tips om dit te voorkomen?

Vermijd koffie, thee en prik

Drink niet teveel thee, koffie en koolzuurhoudende dranken. Vooral cafeïne kan ervoor zorgen dat je veel last krijgt van brandend maagzuur. Rooibosthee kun je wel drinken.

Liever geen vruchtensappen

Het eten van sinaasappels of het drinken van vruchtensappen is misschien wel heel gezond, maar het kan zorgen dat het brandend maagzuur nog erger wordt. Probeer hiervoor in de plaats een ander stuk fruit te pakken of een ander gezond sapje te drinken.

Geen vet of gekruid eten

Dat gekruid eten niet goed is voor mensen die last hebben van branden maagzuur, zal snel genoeg duidelijk worden. Ook vet eten zoals patat en pannenkoeken is af te raden.

Liever kleine porties

Eet geen drie zware maaltijden op een dag, maar probeer dit beter te verdelen. Zes kleinere porties is bijvoorbeeld al een goed begin.

Even geen kauwgom

Kauwgom zorgt ervoor dat er lucht in de maag komt. Dit kun je dan beter ook niet eten tijdens de zwangerschap.

Houd zelf in de gaten waar je last van hebt

Kijk zelf waar je branden maagzuur van krijgt. Er zijn bijvoorbeeld ook vrouwen die hier last van krijgen als ze druk zijn of minder goed slapen. Probeer gewoon zo gezond mogelijk te leven. Dit is iets wat je sowieso moet doen als je zwanger bent.